Twine

Cena: DARMOWY
www.twinery.org

To narzędzie typu open source do opowiadania interaktywnych, nieliniowych historii, a docelowo tworzenia gier narracyjnych, stworzone w 2009 roku przez Chrisa Klimasa. Obecnie utrzymywany przez rzesze fanów w kilku różnych repozytoriach. Niesamowicie przyjazne początkującym: nie wymaga pisania kodu, natomiast pisane historie według potrzeb można rozszerzyć o zmienne, logikę warunkową, obrazy, CSS i JavaScript, gdy będziemy tego chcieli. Projekty są bezpośrednio tworzone w HTML. Twine to świetny sposób na wizualizację historii i sprawdzenie, jak podjęte decyzje narracyjne będą działać w rzeczywistości. W rozszerzonej jego wersji nie tylko możemy tworzyć narracje, ale także obrazy 2D i inne proste elementy audiowizualne. Porównując go do projektów ze świata UX/UI, jest to swego rodzaju program do tworzenia prototypów low-fidelity – zamiast zagłębiać się w szczegóły i tworzyć dopracowane makiety, realistycznie przypominające grę, na pierwszym etapie słowami opisujemy kreowany świat, dzięki czemu w szybki sposób możemy nanosić poprawki i zmieniać narrację, tworząc swego rodzaju MVP. A jeśli będziemy gotowi na rozwinięcie projektu, za pomocą Yarnspinner możemy sprawić, że Twine dogada się z Unity i wynieść nasz projekt na wyższy poziom. Podobnie, jak w wypadku konkurencyjnego silnika, także w Twine możemy liczyć na pomocną społeczność, która wyciągnie do nas rękę, gdy utkniemy na pewnym etapie naszego projektu.

Jakie są jego ograniczenia? Udostępnianie gier wymaga zewnętrznej usługi hostingowej. Jeśli ograniczamy się tylko do niego, możemy stworzyć tylko pewien rodzaj gier skierowany do określonej niszy rynkowej.